Jak działa FAP/DPF?
Filtr cząstek stałych wyłapuje szkodliwe cząstki poprzez swoje wąskie kanaliki, które zatrzymują te cząstki. Filtr ten w środku ma więc strukturę plastra miodu. Przeciętny diesel emituje około 50 mg cząstek stałych na każdy przejechany kilometr. Jak łatwo obliczyć, gdyby wszystkie te cząstki gromadzić w filtrze po 100 000 km zgromadziłoby się w nim 5 kg sadzy. Filtr musiałby podlegać wymianie co kilkadziesiąt kilometrów albo posiadać ogromne rozmiary. Dlatego opracowano metody regeneracji filtrów, które powodują oczyszczanie filtra. Regeneracja polega na wypalaniu cząstek sadzy, w skutek czego powstają mniej szkodliwe gazy. Niestety nie da się całkowicie zregenerować filtra poprzez wypalanie. Po wypaleniu powstaje niewielka ilość popiołu, która już na zawsze pozostaje we filtrze.